Szkoła Podstawowa nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Łasku

Tydzień Edukacji Globalnej 2018

Jak co roku w Tygodniu Edukacji Globalnej (19-26 listopada 2018) działo się w naszej szkole wiele – gry, zabawy, konkursy, projekty i warsztaty. A wszystko po to, aby budzić świadomość uczniów o tym, że nikt nie jest samotną wyspą i otacza nas piękny, nadal nie do końca odkryty świat, o który trzeba dbać i który należy chronić.

  • Na języku angielskim maluchy z klas młodszych (I-III) w ramach swoich lekcji dotyczących poznawania słownictwa związanego z zabawkami, sportami i domami poznawały wraz z panią Anną Głuszak zabawki, domy i typowe sporty występujące w innych krajach.
  • Starsze dzieci (kl.IV-VI) w ramach języka angielskiego już po raz kolejny uczestniczyły z panią Magdaleną Uzarczyk, Krystyną Kozłowską, Aleksandrą Wudarczyk i Agatą Subczyńską w szkolnej grze terenowej, podczas której poznawały różnorodność kultur, zabytków, pokarmów, domów i innych produktów pochodzących z różnych zakątków świata, przy okazji ćwicząc związane z tymi tematami nowe słownictwo.
  • Pani Krystyna ponadto przygotowała dla wszystkich klas VII i VIII warsztaty i projekt związany z bardzo aktualnym zagadnieniem dotykającym nas wszystkich, czyli zmieniającym się klimatem – uczniowie zapoznali się z przyczynami i skutkami tego zjawiska oraz starali się szukać rozwiązań tego problemu.
  • Dla wszystkich uczniów pani Joanna Szymczak przygotowała na patio quiz dotyczący globalnych wyzwań, głównie przyrodniczych – pojawiające się codziennie na tablicach nowe pytania budziły żywe emocje. Zwłaszcza, że odpowiedzi na dane pytanie można było udzielać tylko tego dnia, a następnie wrzucić je do specjalnie przygotowanych pojemników w bibliotece szkolnej, skąd też pobrać można było karty do wpisania odpowiedzi. Wszyscy z niecierpliwością czekali na wyniki końcowe i z zaskoczeniem poznawali prawdziwe odpowiedzi.
  • Na plastyce dzieci z panią Anną Kaczmarkiewicz tworzyły ilustracje (własne interpretacje) Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, a z panią Ewą Kantorczyk plastyczne prace przestrzenne z materiałów  wtórnych.
  • Przedstawiciele klas VI, VII i VIII uczestniczyli też wraz z opiekunami (p. Natalią Gierczyńską, Lidią Zawadzką-Zgrajka i Krystyną Kozłowską) w II edycji miejskiej gry terenowej związanej z Edukacją Globalną. Grupa uczniów reprezentująca klasy VII zdobyła II miejsce wśród siedmiu drużyn z różnych szkół biorących udział w tej edukacyjnej zabawie. Gratulujemy!

   Jednakże najefektowniejszym i najpiękniejszym punktem kulminacyjnym było podsumowanie TEG mające miejsce w postaci „Globalnej Wioski”. Wszystkie klasy I-III oraz IV-VI, wraz z wychowawcami, po wylosowaniu jednego z krajów świata przygotowały na jego temat krótkie wystąpienie. Już od rana w szkole dało się zauważyć, iż do szkoły zjechali się przedstawiciele różnych kontynentów – po korytarzach przemykali Chińczycy, Grecy, Kenijczycy, Hindusi, Norwedzy, Japończycy, Polacy, Amerykanie (w tym rdzenni Indianie), Australijczycy, Marokańczycy, Hiszpanie, Francuzi, Włosi i Meksykanie. Przywieźli ze sobą różne rekwizyty, ubrania i smakołyki. Tańczyli, śpiewali i na patio się prezentowali.

   Kilkudniowy okres przygotowań był wspaniałym czasem poznania przez daną klasę wylosowanej narodowości, a potem podczas wielkiego finału dowiedzenia się czegoś szczególnego i wyjątkowego na temat ludzi mieszkających w innych krajach. Wszystkie klasy wykazały się oryginalnością i pomysłowością oraz ogromnym zaangażowaniem w przygotowanie swojego wystąpienia, co zaowocowało wspaniałą wielką lekcją podczas której uczniowie uczyli się od siebie nawzajem o tym, że choć tak różni, to zamieszkujemy wspólnie tę samą planetę.

Agata Subczyńska