Szkoła Podstawowa nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Łasku

26 września – Europejski Dzień Języków

26 września – Europejski Dzień Języków

 

Europejski Dzień Języków (EDJ) został ustanowiony przez Radę Europy w 2001 r. i jest obchodzony we wszystkich krajach europejskich. Oficjalnie święto przypada 26 września – jego idea służy promocji bogactwa kulturowego Europy i jest okazją, by zachęcać ludzi – bez względu na wiek – do nauki języków obcych. Wydarzenia organizowane w całej Europie mają uświadamiać istotne znaczenie wielojęzyczności – jednej z kompetencji kluczowej.

 

W naszej szkole zespół nauczycieli języków obcych zorganizował z tej okazji w klasach starszych quiz o znajomości języków obcych pt. „Bitwa na języki”. Pierwsze do walki stanęli reprezentanci klas IV-VI. Zmagali się oni z pytaniami dotyczącymi pochodzenia słów polskich z różnych języków, dziękowania i mówienia o miłości w różnych językach oraz treści z zakresu kultury krajów anglojęzycznych. Klasy VII-VIII miały podobne zagadnienia, ale rozszerzone o znajomość faktów z drugiego nauczanego w naszej szkole języka obcego – języka niemieckiego.

 

W efekcie zmagań międzyklasowych wygrała klasa Vd oraz klasa VIIIc.

 

Gratulujemy!

 

Również w młodszych klasach (I-III) przez cały tydzień nawiązywano do Europejskiego Dnia Języków.

 

Celem zajęć prowadzonych w klasach młodszych było rozbudzenie wśród uczniów zamiłowania do nauki języków obcych oraz pokazanie jak w czasach, w których obecnie żyjemy ważna jest znajomość języków obcych, ich kultury, obyczajów oraz tradycji z nimi związanych.

 

W klasach I-II uczniowie wykorzystując „burzę mózgów” uświadamiali sobie korzyści płynące z uczenia się języków obcych, podkreślali ich rolę i podawali przykłady ich znaczenia w codziennym życiu. Opowiadali o swoich osobistych doświadczeniach, najczęściej związanych z podróżami po różnych zakątkach świata, o różnicach językowych i kulturowych. Dzielili się z kolegami informacjami na temat wybranego kraju.

 

W klasach III uczniowie przygotowywali najważniejsze informacje na temat dowolnego kraju na świecie. Najczęściej uczniowie skupiali się na opowiadaniu o stolicy, języku, jednostce monetarnej, kuchni, charakterystycznych zabytkach i zwyczajach panujących w danym państwie. Ciekawostki dotyczyły m.in.: Anglii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Armenii, Portugalii, Stanów Zjednoczonych, Indii i wielu innych.

Ponadto obecne klasy III już w roku ubiegłym rozpoczęły pracę z Portfolio Językowym oraz Biografią Językową, która będzie kontynuowana również w tym roku szkolnym. (Materiały pozyskała nauczycielka Anna Głuszak dzięki współpracy z ORE w Warszawie). Oba dokumenty umożliwiają dzieciom indywidualny zapis procesu uczenia się, dzięki któremu możliwe jest zaprezentowanie umiejętności językowych i doświadczeń interkulturowych. Celem projektu jest wspieranie uczniów w zdobywaniu kompetencji różnojęzycznej oraz kształcenie refleksji na temat procesu uczenia się języków obcych.

 

Anna Głuszak

Małgorzata Kowalska

Krystyna Kozłowska

Agata Subczyńska

Magdalena Uzarczyk

Aleksandra Wudarczyk