Szkoła Podstawowa nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Łasku

TEG 2016 (Tydzień Edukacji Globalnej) #Razem dla pokoju

Już po raz drugi w Szkole Podstawowej nr 5 im. Mikołaja Kopernika w Łasku wzięliśmy udział w Tygodniu Edukacji Globalnej – międzynarodowym wydarzeniu obchodzonym w trzecim tygodniu listopada, a ukazującym różnice między Globalną Północą, a Globalnym Południem. W tym roku hasłem przewodnik TEG 2016 było #Razem dla pokoju, a ponieważ jednym z praw dziecka jest „Prawo do życia w pokoju”, swoje działania edukacyjne skupiliśmy wokół tematu Praw Dzieci.

Każda z klas młodszych (I-III) wylosowała jedno (każda klasa inne) z praw dziecka, które omówiła z wychowawcą i przygotowała z różnych materiałów (wycinków z gazet, papieru kolorowego i innych materiałów plastycznych) plakat w stylu collage. Z kolei uczniowie klas starszych (IV-VI) na godzinach wychowawczych wraz z wychowawcami oraz pedagogiem lub psychologiem szkolnym w małych grupach pracowali według konspektu „Dziecko i jego prawa” poznając przypadki dzieci z różnych części świata, których prawa w różnych aspektach życia nie są respektowane, a nawet wręcz łamane i starali się pomóc, udzielić rady każdemu z dzieci, które poznali w przytoczonych historiach. Do promowania praw dzieci przyczyniła się także biblioteka szkolna, gdzie można było oglądać specjalnie przygotowaną na tę okazję gazetkę ścienną.

Najmłodsze dzieci z klas „0” przede wszystkim zajmowały się „Prawem do zabawy”, zwłaszcza w kontekście Światowego Dnia Pluszowego Misia. Jedna z grup wraz opiekunem p. Joanną Szymczak przygotowała przedstawienie dla kolegów z klas pierwszych o misiach z bajek znanych na całym świecie oraz o wartości posiadania ulubionej pluszowej przytulanki przez dziecko. Wszystkie dzieci wykonały też piękne prace plastyczne – misie. Głównym celem popularyzacji w naszej szkole tego święta była chęć ucieczki od agresji i przypomnienie najważniejszych wartości jakimi są dzieciństwo, przyjaciel, miłość, ciepło, pokój. Z tymi słowy łączy się właśnie Pluszowy Miś, przyjaciel z dzieciństwa, zawsze wierny i oddany. O misiach (tych prawdziwych, zoologicznych) przygotowana była także kolejna gazetka w bibliotece szkolnej – uczniowie poznawali rodzaje niedźwiedzi, ich teren zamieszkiwania i zagrożenia ekologiczne wpływające na zmniejszanie się populacji niektórych gatunków.

Ponadto uczennice z Samorządu Szkolnego przygotowały dla wszystkich uczniów wycięte z papieru małe serduszka, uśmiechy i słoneczka, i z okazji przypadającego w tym czasie Dnia Życzliwości roznosiły je wszystkim uczniom na lekcjach z przesłaniem pokoju – informowały o Tygodniu Edukacji Globalnej i podkreślały, iż wzajemne okazywanie sobie dobra i życzliwości jest początkiem pokoju na całym świecie, gdyż prawdziwy pokój rodzi się najpierw w sercu.

Podsumowaniem całego TEG 2016 był apel (dla klas I-III oraz IV-VI), podczas którego pani Dyrektor odczytała list Rzecznika Praw Dzieci na przypadający 20 listopada III Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Prowadząca apel p. Agata Subczyńska prowadziła rozmowę kierowaną z uczniami o tym, jakie znają prawa dziecka, oglądano przy tym rozwieszone w patio szkoły przygotowane wcześniej przez klasy I-III plakaty w formie collage’u ilustrujące poszczególne prawa dziecka. Wybrani uczniowie z klas IV-VI streścili na forum szkoły, co najbardziej zapamiętali z lekcji wychowawczych przeprowadzonych w minionym tygodniu przez pedagog/psychologa o prawach dzieci na świecie. Wszyscy obejrzeli też prezentację multimedialną pokazującą za pomocą rysunków, co oznaczają dane prawa dziecka w praktyce, w życiu – prowadząca dopowiadała komentarz, a swoje wnioski dopowiadali również uczniowie. Uczniowie kl. IVb przygotowali też wraz z p. Agnieszką Marciniak-Michalską recytację wierszy E. Skarżyńskiej „Drzewo pokoju” oraz M. Brykczyńskiego „O prawach dziecka”.

Kolejnym elementem apelu było ukazanie, na przykładzie dwóch historii, jak prawa dziecka przestrzegane są na świecie i jak same dzieci walczą w sposób pokojowy o swoje prawa. Pierwsza opowieść, która wzbudziła duże zainteresowanie uczniów, to opowieść o Malali Yousafzai, pakistańskiej dziewczynce, która pisząc bloga walczyła o prawo do edukacji dziewczynek w jej kraju – została postrzelona przez talibów i cudem uniknęła śmierci, w 2014 r. otrzymała Pokojową Nagrodę Nobla, jako jedyna dotychczas niepełnoletnia osoba na świecie. Uczniowie usłyszeli fragment książki Renaty Piątkowskiej „Która to Malala” (wydawnictwa Literatura), a prowadząca wcieliła się w rolę Malali poprzez założenie na głowę chusty i odczytanie apelu, który wystosowała do dzieci i wszystkich ludzi na temat prawa do edukacji noblistka podczas odbierania Nagrody Nobla. Następnie uwaga uczniów została skierowana na wiszące w patio papierowe żurawie wykonane metodą origami na lekcjach plastyki przez naszych uczniów. Związane są one z Sasaki Sadako – japońską dziewczynką, która w wyniku zrzucenia bomby atomowej na Hiroszimę zachorowała na chorobę popromienną i na białaczkę. Dziewczynka chciała stworzyć tysiąc żurawi origami, wierząc, że zgodnie z legendą, wyprosi w ten sposób swoje zdrowie i pokój na świecie (żuraw jest japońskim symbolem zdrowia). Niestety ciężka choroba nie pozwoliła dziewczynce na zrealizowanie ma-rzeń, ostatni wykonany przez nią żuraw był 644. Po śmierci Sasaki Sadako, jej koleżanki i koledzy z klasy złożyli pozostałe żurawie, a w Parku Pokoju w Hiroszimie postawiono pomnik, na którym dziewczynka unosi w górę złotego żurawia. Każdego roku w rocznicę zrzucenia bomby na Hiroszimę, ludzie składają na pomniku tysiące papierowych żurawi, wyrażając tym samym pragnienie zachowania pokoju.

Tym samym dokonano podsumowania tematu praw dzieci w odniesieniu do Tygodnia Edukacji Globalnej obchodzonego w tym roku pod hasłem „Razem dla pokoju.” Na sam koniec uczniowie klas młodszych obejrzeli teledysk i zaśpiewali piosenkę Majki Jeżowskiej „Wszystkie dzieci nasze są”, a uczniowie klas starszych „Kolorowe dzieci”.